Yapay Zeka stratejiyi nasıl değiştirecek? Bu, kurumsal
yöneticiler tarafından bize çok sık sorulan ve cevaplanması çok da kolay
olmayan bir soru. Yapay Zeka, temel olarak, bir öngörü teknolojisi.
İktisat teorisi gereğince, Yapay Zeka alanındaki gelişmeler öngörüyü daha ucuz
bir hale getirdikçe, biz öngörüyü daha sık ve yaygın bir şekilde kullanacağız
ve insan muhakemesi gibi öngörüyü tamamlayan
faktörlerin değeri artacak. Peki tüm bunlar, strateji için ne anlama geliyor?
Burada, bu soruyu cevaplamak için kullanmakta olduğumuz bir
düşünce deneyi var. Çoğu insan, Amazon’dan alışveriş yapmaya aşinadır. Online
perakendecilerin çoğunda olduğu gibi, internet sitelerini ziyaret edersiniz,
ürünleri araştırırsınız, onları ödemek üzere sepetinize yerleştirirsiniz ve
daha sonra Amazon onları size kargolar. Şu anda Amazon’un iş modeli, önce
alışveriş sonra kargolamadır.
Alışveriş yapanların çoğu, alışveriş yaparken, Amazon’un tavsiye
motorunu fark etmiştir. Bu tavsiye motoru, Yapay Zeka’nın sizin almak
isteyeceğinizi öngördüğü ürün önerilerini teklif eder. Şu anda, Amazon’un Yapay
Zekası, teklif için milyonlarca ürünü hesaba katarak çok da fena olmayan bir iş
yapıyor. Ancak mükemmelden çok uzaklar. Bizim örneğimizde, Yapay Zeka, almak
istediklerimizi yüzde 5 oranında kesin olarak tahmin ediyor. Diğer bir deyişle,
tavsiye edilen 20 üründen birini gerçekten satın alıyoruz. Hiç fena değil!
Şimdi düşünce deneyine geçelim. Amazon’un Yapay Zekasının, bizim
hakkımızda daha çok bilgi topladığını düşünün: Internet sitelerindeki araştırma
ve satın alma davranışlarımıza ek olarak, sosyal medyayı da içerecek şekilde
çevrimiçi ve Whole Foods’taki satın alma davranışlarımızı içerecek çevrimdışı
verileri de toplayacak. Sadece ne alacağımızı değil, mağazaya ne zaman
gideceğimizi, hangi bölgede alışveriş yapacağımızı, nasıl ödeyeceğimizi ve daha
fazlasını bilecek.
Yapay Zekanın bu verileri öngörülerini geliştirmek için
kullandığını düşünün. Bu tarz bir gelişmeyi bir hoparlörün ses kadranını
çevirmeye benzetebiliriz. Ama ses yerine Yapay Zekanın öngörü doğruluğunu
yukarıya çeviriyorsunuz. Veri bilimcileri, mühendisler ve motor öğrenme
uzmanları, öngörü motorunun doğruluğunu çevirmek için bıkmadan yorulmadan
çalışmaya devam ettikçe Amazon’un stratejilerinde ne gibi değişiklikler olacak?
Bir noktada, kadranı çevirdikçe, Yapay Zekanın öngörü doğruluğu
öyle bir eşiği geçiyor ki Amazon’un iş modelinde değişiklik yapması Amazon’un
yararına oluyor. Öngörü o kadar yeterli bir şekilde doğru oluyor ki, Yapay
Zekanın alacağınızı öngördüğü ürünleri daha siz sipariş etmeden kargolaması
Amazon için daha kârlı bir hale geliyor. Amazon, almak isteyeceğinizi öngördüğü
kutularca ürünü her hafta size gönderecek ve daha sonra siz kendi evinizin
rahatlık ve uygunluğunda, teslim aldığınız kutulardan kalmasını istediğiniz
ürünleri seçerek alışverişinizi yapacaksınız.
Bu yaklaşım Amazon’a iki fayda sağlıyor. İlk olarak, siz
ürünleri başka bir yerden almadan ürünler uygun bir şekilde evinize geldiği
için rakip perakendecilerden bu ürünleri satın alma olasılığınız daha da
düşüyor. İkincisi, öngörüsel kargolama, satın almayı düşündüğünüz ancak
etrafınızda bulamadığınız ürünleri satın almanız için sizi dürtüyor. İki
durumda da Amazon’un cüzdanına yüksek bir pay girecek. Öngörü kadranını yeteri
kadar çevirmek, Amazon’un “önce alışveriş sonra kargolama” olan iş modelini
“önce kargolama sonra alışveriş” modeline dönüştürecek.
Elbette, alışveriş yapanlar istemedikleri ürünleri geri
çevirmenin güçlüğüyle uğraşmak istemeyebilir. Bu yüzden, ürün geri dönüşleri
için gerekli olacak, müşterinin istemediği ürünleri uygun bir şekilde
toplayacak teslimat tipi bir kamyon filosu kurmak gibi altyapı işlerine yatırım
yapılabilir.
Peki şayet bu daha iyi bir iş modeliyse, neden Amazon bunu
çoktan gerçekleştirmedi? Belki de üzerinde çalışılıyor olabilir. Ancak bugün
uygulansaydı, döndürülen ürünleri toplamanın ve dağıtmanın maliyeti, büyüyen
cüzdan payından gelen gelir artışına ağır basabilirdi. Örneğin, bugün, bize
gelen ürünlerin yüzde 95’ini geri gönderebilirdik. Bu bizim için rahatsızlık
verici, Amazon için ise çok maliyetli. Öngörü seviyesi, Amazon’un yeni
modelleri benimseyebileceği kadar iyi değil.
Bununla beraber, öngörü doğruluğu yeterince iyi olmadan önce
bile Amazon’un yeni bir strateji benimsediği bir senaryo tahmin edilebiliyor
çünkü şirket bir noktada bu durumun kârlı olacağı beklentisine sahip. Amazon’un
Yapay Zekası, daha yakın zamanda başlayarak, daha fazla veriyi daha çabuk elde edecek ve bu verileri
daha hızlı geliştirecek. Amazon, ne kadar yakın zamanda başlarsa,
rakiplerin yetişmesinin o kadar zor olacağını fark etti. Daha iyi öngörüler
daha çok müşteri çekecek, daha fazla müşteri Yapay Zekayı eğitebilmek için daha
fazla veri üretecek, daha fazla veri daha iyi öngörülere sebep olacak ve bunlar
gibi verimli döngüler üretecek.
Buradaki anahtar içgörü, öngörü motoru kadranını çevirmenin
strateji üzerinde önemli bir etkiye sahip olması. Bu örnekte, Amazon’un “önce
alışveriş sonra kargolama” iş modelini “önce kargolama sonra alışveriş” olarak
değiştirdi, kamyon filolarını içeren bir ürün geri döndürme servisi işleterek
dikey olarak entegre olması için teşvik üretti ve artan dönüşlerden kaynaklanan
ilk hamle avantajı, yatırımın zamanlamasını ivmelendirdi. Tüm bunlar, öngörü
motorundaki tek bir kadran çevirme hareketinden dolayıydı.
Stratejistler, tüm bunların ışığında iki soru ile yüzleşti. İlk
olarak, kendi alanlarında ve uygulamalarında, öngörü motorlarındaki kadranın ne
kadar ve ne hızda döneceğini daha iyi anlamak için yatırım yapmalıydılar.
İkinci olarak, kadranın dönmesi ile alan ekonomisindeki değişimler tarafından
oluşturulacak strateji seçenekleri hakkında, Amazon için düşündüğümüz düşünce
deneyine benzer bir tez geliştirerek, yatırım yapmalılar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder